Όταν η Ομορφιά δεν είναι Υποκειμενική

Λέγεται πως η ομορφιά βρίσκεται στα μάτια εκείνου που τη θωρεί και πως δεν υπάρχει μία αντικειμενική ομορφιά, αλλά πως το πρότυπό της μεταβάλλεται ανάλογα με την εποχή, τη φυλή, την κουλτούρα και τις προσλαμβάνουσες του κάθε ατόμου ή ακόμη και του κάθε λαού. Όμως από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα το παραπάνω «αξίωμα» γκρεμίζεται επανειλημμένως, καθώς υπάρχουν άπειρα παραδείγματα σε κάθε τομέα του επιστητού που εύκολα το ακυρώνουν. Η Ακρόπολη, οι πυραμίδες της Αιγύπτου, η Κλεοπάτρα, η Νεφερτίτη, η Μόνα Λίζα, τα κτήρια του Λε Κορμπυζιέ, οι συνθέσεις του Μπέλα Μπάρτοκ, η Μέριλιν Μονρόε, ο Αλέν Ντελόν, η Αντζελίνα Τζολί, η Ζιζέλ, όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμη είναι τρανταχτά παραδείγματα «διαχρονικής» ομορφιάς. Κανείς δεν θα μπορούσε να αποκαλέσει ποτέ την Ακρόπολη παρωχημένο ερείπιο όσο αντίστοιχα και κανείς δεν θα μπορούσε ποτέ να χαρακτηρίσει την Μέριλιν Μονρόε άσχημη, καθώς όσα χρόνια και αν παρέλθουν κάποιες αξίες ομορφιάς παραμένουν ακλόνητες. Που οφείλεται όμως αυτό;

Όλα είναι Μαθηματικά

Χρυσή Τομή

Η επιστήμη των Μαθηματικών βρίσκεται παντού, κρύβεται πίσω από κάθε τομέα του επιστητού και από κάθε έκφανση της ανθρώπινης φύσης. Οι μαθηματικοί υποστηρίζουν πως «όλα είναι μαθηματικά», και δεν έχουν άδικο. Ας πάρουμε ως παράδειγμα τον ίδιο το λόγο, τη βάση της ανθρώπινης επικοινωνίας, αυτό που διαχωρίζει τους ανθρώπους από τα ζώα. Χωρίς συντακτικό δεν θα υπήρχε λόγος, καθώς όλοι θα μιλούσαμε ακατάληπτα ανεξαρτήτως γλώσσας. Το συντακτικό είναι μαθηματικά, είναι μία μαθηματική ακολουθία με κέντρο της το ρήμα, όπου κάθε πρόταση του λόγου δομείται μαθηματικά με υποκείμενο, αντικείμενο και προσδιορισμούς με βάση μία μαθηματική λογική σειρά. Η σειρά αυτή μεταβάλλεται από γλώσσα σε γλώσσα, η μαθηματική λογική ακολουθία όμως του συντακτικού παραμένει κοινή σε όλες τις γλώσσες. Δεύτερο παράδειγμα είναι η ορθή σκέψη (την οποία οι αρχαίοι Έλληνες και πάλι καλούσαν «λόγο»). Μία σκέψη, ένα συμπέρασμα, μία αλήθεια δομείται με βάση έναν λογικό συνειρμό. Είτε αυτή η αλήθεια προσεγγίζεται επαγωγικά (από το ειδικό προς το γενικό), είτε παραγωγικά (από το γενικό προς το ειδικό), είτε δια της ατόπου απαγωγής (η απόδειξη μίας αλήθειας δια της ακύρωσης της αντίθετης θέσης) όλα καταλήγουν στα μαθηματικά.

Τρίτο παράδειγμα, η αρχιτεκτονική, η οποία και λειτουργικά και αισθητικά έχει ως βάση της τα μαθηματικά. Τα παραδείγματα είναι άπειρα και μπορούν να συνεχιστούν για πολλές σελίδες, όμως το συμπέρασμα που συνάγεται είναι ένα: Όλα είναι μαθηματικά. Από αυτήν ακριβώς τη βάση ξεκινά και ο ίδιος ο πυρηνικός κανόνας της Χρυσής Τομής, που αφαιρεί την τυχαιότητα από κάθε έκφανση και φέρνει την αντικειμενική λογική σε κάθε τομέα, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η Αξία της Ομορφιάς, η οποία μόνο υποκειμενική δεν είναι. Αλλά ας δούμε λίγο τι ακριβώς σημαίνει Χρυσή Τομή: Η Χρυσή Τομή, γνωστή και ως Χρυσός Κανόνας ή Θεϊκή Αναλογία μεταξύ άλλων, μελετάται ήδη από την εποχή της ελληνικής αρχαιότητας, καθώς λέγεται πως ο γλύπτης Φειδίας χρησιμοποίησε τον Χρυσό Κανόνα στην κατασκευή των αγαλμάτων του Παρθενώνα. Η Χρυσή Τομή έχει εφαρμογή πρωτίστως στα μαθηματικά και την τέχνη, αλλά στην ουσία βρίσκεται σχεδόν σε όλες τις φυσικές και ανθρώπινες εκφάνσεις (από τη φύση και τα μουσική μέχρι την αρχιτεκτονική και την αισθητική). Με πολύ απλά λόγια, αν δύο ποσότητες έχουν αναλογία Χρυσής Τομής, αυτό σημαίνει πως το άθροισμα αυτών των δύο (ανόμοιων) ποσοτήτων προς τη μεγαλύτερη των δύο ποσοτήτων έχει λόγο ίσο με αυτόν της μεγαλύτερης ποσότητας προς την μικρότερη.

Όταν λοιπόν δύο ποσότητες, αποστάσεις κλπ βρίσκονται σε αναλογία Χρυσής Τομής, πολύ απλά είναι αισθητικά όμορφες. Μάλιστα, μαθηματικά αυτή η αναλογία εκφράζεται με το ελληνικό γράμμα «φ» (που ισούται με το μαγικό αριθμό 1.618), προς τιμήν του Φειδία, που θεωρείται ο πρώτος που εφάρμοσε το Χρυσό Κανόνα στην τέχνη του. Από πολλούς υποστηρίζεται πως και ο ίδιος ο Παρθενώνας είναι δομημένος με βάση τη Χρυσή Αναλογία και γι’ αυτό ακριβώς η ομορφιά και το μεγαλείο του παραμένουν αναλλοίωτα στο χρόνο. Ο Ευκλείδης υπήρξε ο πρώτος που έδωσε γραπτώς τον ορισμό της Χρυσής Τομής και από τότε, τα τελευταία δηλαδή 2.500 χρόνια, μαθηματικοί, επιστήμονες και καλλιτέχνες ασχολούνται με το μαγικό αυτό αριθμό. Ο Ιταλός μαθηματικός Φιμπονάτσι κατέληξε στη γνωστή του «ακουλουθία του Φιμπονάτσι», κατά την οποία κάθε επόμενος αριθμός είναι άθροισμα των δύο προηγουμένων (0,1,1,2,3,5,8,13,21,34 …), και κατά την οποία ο λόγος των διαδοχικών αριθμών, όσο προχωρά η αναλογία, είναι και πάλι 1.62, δηλαδή η ακολουθία φέρει την αναλογία της Χρυσής Τομής. Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, στις σημειώσεις του για το χαρακτηριστικό σχέδιο «Άνθρωπος του Βιτρουβίου», επίσης μιλά για τις αρμονικές αναλογίες του ανθρωπίνου σώματος και θεωρείται πως ενσωμάτωσε τη Χρυσή Αναλογία στα έργα του, ενώ ο διάσημος Ελβετός αρχιτέκτονας Λε Κορμπυζιέ επίσης χρησιμοποίησε τη Χρυσή Αναλογία και στηρίχτηκε στην ακολουθία Φιμπονάτσι στην αρχιτεκτονική του φιλοσοφία. Ο Adolf Zeising, μαθηματικός και φιλόσοφος, υποστήριξε πως η Χρυσή Αναλογία παρατηρείται στη φύση, όπως στη διάταξη των κλαδιών, ανάμεσα στους μίσχους των φυτών και στις φλέβες των φύλλων. Υποστηρίζεται πως ακόμη και η αλυσίδα του DNA ακολουθεί τον Χρυσό Κανόνα. Η Χρυσή Τομή δεν είναι μία θεωρία, είναι η βάση της αρμονίας. Είναι ο κανόνας που αφαιρεί τον «παράγοντα του τυχαίο» και επιτυγχάνει τη νομοτελειακή ομορφιά στο σύμπαν. Γιατί λοιπόν όχι και στην δική μας εμφάνιση;

Χρυσή Αναλογία και Πλαστική Χειρουργική

Η Χρυσή Αναλογία είναι το «μυστικό» πίσω από τη φυσική και τεχνητή ομορφιά, η οποία δεν επιδέχεται υποκειμενικότητας και δεν επηρεάζεται από το χρόνο. Είναι η ομορφιά, που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, καθώς δεν διέπεται από υποκειμενική σκέψη, αλλά από νομοτελειακούς κανόνες. Με βάση αυτή την αρχή, ένας γνωστός Αμερικανός πλαστικός χειρουργός, ο Stephen Marquardt, δημιούργησε μία «μάσκα», βασισμένη φυσικά στη Χρυσή Αναλογία, η οποία είχε ως στόχο να βοηθήσει τους συναδέλφους του να επιτυγχάνουν τη μέτρηση και την αρμονία των αποστάσεων του προσώπου με τρόπο τέτοιο, ώστε να προσεγγίζουν τον αριθμό «φ». Όταν αυτή η ψηφιακή μάσκα εφαρμόστηκε σε ένα αρχαίο πρότυπο ομορφιάς, τη βασίλισσα Νεφερτίτη, και σε ένα σύγχρονο πρότυπο ομορφιάς, την Ατζελίνα Τζολί, παρατηρήθηκε πως και τα δύο αυτά πρόσωπα -που τα χωρίζουν χιλιάδες χρόνια και ανήκουν σε δύο εντελώς διαφορετικές πραγματικότητες- είχαν τις ίδιες βασικές αναλογίες, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως τελικά η ομορφιά μπορεί να μην βρίσκεται στα μάτια αυτού που τη βλέπει, αλλά να είναι μία αντικειμενική αλήθεια, ένα πραγματικό γεγονός, μετρήσιμο και χειροπιαστό. Πώς όμως όλα τα παραπάνω μπορούν να εφαρμοστούν πρακτικά σήμερα στην αισθητική ιατρική και την πλαστική χειρουργική; Είναι αρκετά απλό, η απόσταση μεταξύ διαφόρων σημείων του προσώπου πρέπει να διέπεται από τη Χρυσή Αναλογία, προκειμένου ένα πρόσωπο να είναι αντικειμενικά όμορφο. Επί παραδείγματι, αν ο λόγος του μήκους του κεφαλιού προς το πλάτος του προσεγγίζει το 1.618, ή αν ο λόγος της απόστασης από την άκρη του αριστερού ματιού μέχρι την δεξιά κόρη προς την απόσταση από τη δεξιά κόρη μέχρι το άκρο του δεξιού ματιού είναι ίσος με το λόγο της συνολικής απόστασης από το άκρο του αριστερού μέχρι το άκρου του δεξιού ματιού προς την πρώτη απόσταση, τότε το πρόσωπο διέπεται από τη Χρυσή Αναλογία. Προκειμένου να γίνουν με ακρίβεια οι μετρήσεις αυτές (από την κορυφή του κεφαλιού μέχρι το πηγούνι, από την κορυφή του κεφαλιού μέχρι την άκρη της μύτης, από τη μύτη στο πηγούνι, από την κορυφή του κεφαλιού προς το άκρο του αριστερού ματιού, από την κορυφή του κεφαλιού προς το άκρο του δεξιού ματιού και ούτω καθ’ εξής), πλέον η σύγχρονη αισθητική ιατρική έχει στα χέρια της ένα ειδικό software, το PhiMatrix, που αφαιρεί την τυχαιότητα και εξασφαλίζει την απόλυτη αντικειμενικότητα του αποτελέσματος. Έτσι, γνωρίζοντας πλέον στην πράξη πόσο ένα πρόσωπο προσεγγίζει ή αποκλίνει από την Χρυσή Αναλογία, μπορεί ο πλαστικός χειρουργός να επέμβει και να προσφέρει, όχι την υποκειμενική του οπτική, αλλά την αντικειμενική προσωποποίηση της ομορφιάς.

Φύση & Ομορφιά

Τι σημαίνουν όμως στην πράξη φράσεις, όπως «αφαίρεση της τυχαιότητας» ή «εφαρμογή αντικειμενικών μετρήσεων» ή «απόκλιση από τις ιδανικές αναλογίες»; Τι σημαίνει για τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά «νομοτελειακή ομορφιά»; Μήπως σημαίνει πως όλες θα γίνουμε σαν την Angelina Jolie; Φυσικά και όχι, και εκεί ακριβώς έγκειται το θέμα. Δεν υπάρχει μία αντικειμενική ομορφιά για όλους, αλλά μία αντικειμενική ομορφιά μοναδική για τον καθένα ξεχωριστά. Το φυσικό αποτέλεσμα είναι η πιο σύγχρονη τάση στην αισθητική ιατρική και στην πλαστική χειρουργική, γιατί αυτό ακριβώς πρεσβεύει η φύση. Κάθε άνθρωπος είναι απόλυτα μοναδικός και σήμερα η επιστήμη έχει διδαχθεί από τα λάθη του παρελθόντος. Τα χείλη της Angelina Jolie είναι τόσο όμορφα στο δικό της πρόσωπο, με βάση τις δικές της μοναδικές αναλογίες, όμως σε ένα άλλο πρόσωπο είναι ξένα και παράτερα. Η Χρυσή Αναλογία πρεσβεύει ακριβώς αυτό, το να αποκτήσεις τα χείλη, τη μύτη, τα μάτια και όλα τα στοιχεία εκείνα που είναι αρμονικά με βάση το δικό σου πρόσωπο και τις δικές σου αναλογίες. Όταν αφαιρείται ο παράγοντας της τυχαιότητας και στην εξίσωση μπαίνει ο καταλυτικός παράγοντας των αντικειμενικών μετρήσεων της Χρυσής Τομής, το κάθε πρόσωπο γίνεται το πιο όμορφο πρόσωπο που μπορεί να γίνει με βάση τη μοναδικότητά του. Το software phiMatrix παίρνει τους κανόνες της Χρυσής Τομής από τη θεωρία και τους κάνει πράξη στο δικό σου πρόσωπο, αφαιρεί από την εξίσωση την υποκειμενική γνώμη του πλαστικού χειρουργού, το αν δηλαδή θα σου ταίριαζε ή όχι μία γαλλική μύτη, επί παραδείγματι, και απαντά στο βασικό ερώτημα «ποια μύτη θα ταίριαζε σε εσένα» συγκεκριμένα με βάση την απόσταση και τη σύγκλειση που έχουν τα δικά σου χαρακτηριστικά. Έτσι, ο πλαστικός χειρουργός σταματά πλέον να παίζει το ρόλο του «κριτή σε διαγωνισμό ομορφιάς» και κάνει αυτό που γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον, χρησιμοποιεί την επιστήμη του και τα όπλα της, ώστε να δημιουργήσει τον πιο όμορφο εαυτό σου.

 

Κλείσε λοιπόν και εσύ το ραντεβού σου και δες στην πράξη της σημαίνει Χρυσή Τομή και πως το δικό σου πρόσωπο και η δική σου εικόνα μπορούν να βελτιωθούν, προσεγγίζοντας και επιτυγχάνοντας την δική σου προσωπική και εξατομικευμένη νομοτελειακή τελειότητα με σύμμαχό σου το software phiMatrix και τα χέρια του πλαστικού χειρουργού.